Skip to content

LCHF

14/06/2011

Waarom deze blog over LCHF? Omdat ik regelmatig vragen krijg over mijn gewichtsverlies en over hoe het komt dat ik er zo goed en energiek uitzie. En dan verwijs ik ze meestal naar engelstalige sites want nederlandse heb ik nog niet veel gevonden.

Een kleine introductie over wie ik ben.

Ik ben Ewa, 45 jaar oud, ik ben doof, heb drie kinderen voor het merendeel alleen opgevoed, en ik ben al heel lang “te zwaar”. Ik woon nu samen met Jan en mijn jongste dochter van 11 in Almere. De dochter van 18 woont ook nog hier maar die is momenteel op stage in USA tot kerst 2011. Ik ben voor de helft zweeds, en tweetalig opgevoed. Ik ben doof geworden toen ik ongeveer 6 a 7 jaar was, dus de spraakontwikkeling is normaal gegaan. Door internet heb ik mijn zweeds flink kunnen bijhouden en avanceren, en het zorgt ook voor dat ik vrij veel op zweedse sites surf. Mijn verdere interesses liggen heel breed, iets te breed misschien 🙂  spiritualiteit, breien, handwerken, naaien, schilderen, internet, kinderen opvoeden tot sterke zelfstandige persoonlijkheden, enzovoorts enzovoorts.

Ik was niet erg tevreden over hoe ik was en in januari 2010 nam ik de beslissing om te veranderen.Hier heb ik keihard aan gewerkt, en dat doe ik nog.  Het afvallen is daarvan een onderdeel. Niet zozeer om lichter te worden maar om beter in mijn vel te gaan zitten. Afvallen is iets wat ik nooit graag heb gedaan, al at ik niet echt bijzonder veel, de lagen bleven om me heen zitten. Via via kwam ik op het spoor van koolhydraatarm eten en doorsurfend naar LCHF. En tja, dat zijn voornamelijk zweedse sites.

Ik ben begonnen op 14 februari 2011, 2 dagen voor mijn dochter naar USA vertrok. Als “deeldoel” heb ik dat ik 30 kg lichter wil zijn als zij terug komt. Nu, vandaag 14 juni, kan ik zeggen dat ik 13 kg kwijt ben. Zonder problemen en ik voel me er heel prettig bij. Totaaldoel is 50 eraf! Maar meer of minder maakt me niet zoveel uit.

LCHF staat voor Low Carb High Fat.

In zweden zijn een aantal artsen en mensen “tot de ontdekking” gekomen dat koolhydraten eigenlijk het grote probleem zijn in de overgewichtsproblematiek. Ik noem StenSture Skaldeman, een journalist die precies at volgens wat dieetisten zeiden dat hij moest doen, vetarm, heel weinig etc, maar niet afviel. Toen hij eigenlijk afgeschreven was dacht hij: dan maar genieten van mijn laaste maanden en begon vette dingen te eten, vet vlees, vette sauzen etc en… viel af!  Hij heeft meerdere boeken geschreven hierover. Ik heb ze (nog)niet gelezen maar dat komt nog wel.

Dan is er arts Annika Dahlquist, die heeft een beetje een vergelijkbaar verhaal. Maar zij behandelde ook diabetespatienten en velen daarvan zijn insulinevrij geworden door koolhydraatarm te gaan eten. Het is eigenlijk ook heel logisch, maar daarover later.

En tot slot (er zijn er vast wel meer maar dit zijn mijn inspiratiebronnen) Andreas Eenfeldt. Deze vrij jonge arts is heel bevlogen en heeft een blog, http://www.kostdoktorn.se -in het zweeds. Sinds kort ook een engelse variant: http://www.dietdoctor.com. Hij heeft zelf geen overgewicht maar nadat hij veel diabetespatienten behandelde met andere voedingsvoorschriften is hij zich er heel veel in gaan verdiepen. Hij heeft heel veel onderzoeken doorgespit en daardoor veel inzicht gekregen in het gesjoemel met onderzoeken. Hij heeft ook een boek geschreven, mat(r)evolutionen. Vertaald:voedsel(r)evolutie. helaas nog niet naar het nederlands vertaald, ik hoop dat het nog gebeurt. Dit boek heb ik wel gelezen nadat een lieverd die me toestuurde.

In nederland is er Grip op Koolhydraten wat vergelijkbaar is. Ik heb zelf het idee dat LCHF wat verder gaat maar in principe maakt het niet zoveel uit.

Deze blog wil ik gewoon gaan schrijven vanuit mij zelf, over wat ik eet en waarom, receptideeen aangeven en antwoord geven op vragen.

Ik pretendeer trouwens niet dat ik alles weet. Maar alles wat ik schrijf is gebaseerd op mijn ervaringen en wat ik geleerd heb van diverse sites en vooral van het forum lchf-forum.se. In het zweeds dus!

11 reacties leave one →
  1. 14/06/2011 11:39 am

    hey Ewa, heel leuk om zo jouw proces te lezen over je gewichtsbeheersing 🙂

  2. Jan permalink
    12/08/2011 9:58 am

    Door dit dieet, zelf ook al 16 kg kwijt. Bovendien merk ik wel dat ik beter in mijn vel zit en minder eet. Eigenlijk voldoende aan de 3 maaltijden per dag met af en toe wat kaas tussendoor.

    • 12/08/2011 12:38 pm

      Heerlijk he! en rust in de darmen en gasproductie 🙂

      • Jan permalink
        13/08/2011 11:16 am

        Ja, ondanks dat ik nog steeds medicijnen moet slikken vanwege het ontbreken van mijn galblaas, merk ik toch dat in combinatie met dit dieet ik veel minder last van mijn darmen heb.

  3. 15/12/2011 11:54 am

    Hello Ewa…..im so happy i found ure blog….Im a swedish girl/woman….who Lives in holland since 2 years….my dutch in speaking and reading is perfect…But writing is gewooon veels te moelijk…….and i am a big fan of lchf….whit an Mother thats fanatic…she lives in sweden whit a dutch man…..sheand her dutch Man has Lost about 15 kg after they started on the diet….we choose to call it a lifestyle…because u cant stop and why would you?…And im trying to eat so…BUT here commes the Dilemma…..to leave out Aardappelen IS like the biggest sin here in Holland The Land of Stampot…..And when i talk to people arouind ..who everybody has problem whit my extra kg…They get really offended when i try to talk about lchf…and that i belive that the Carwbs are the big reson for peoples unhealth…………Thats Why i Want to let u hear that i celebrate u…for spreading the word…..Keep up the Good work..And there is A LOT of Science out there and Amazing storys..about people all over the world thats been cured from illnesses Like diabetes epelepsi…AND the biggest of all….Cancer lives on Blood sugar…..But i wont go deeper on that….Everything i read is offcuorse in swedish….and medicin is not so easy to translate…for an simpel Kaamermeisje…IM hooping for a foodrevolution i The Netherlands…..Groetjes uit Amsterdam

  4. Pieter van den berg permalink
    07/03/2013 3:16 pm

    Hallo Ewa!
    Je blog is precies wat ik zoek, namelijk of men in Nederland ook bezig is met LCHF. Prachtig hoor, want hier in Zweden, waar ik woon, is het nu al zo ver dat één van de zes zweden volgens het LCHF-programma eten, ondanks dat er nog vele artsen en vooral Levensmiddelen organisaties dat hard tegenwerken. Zoals wij dat nu merken is er een echte voedselrevolutie hier in Zweden aan de gang en we hopen dat die ook in Nederland komt.
    We zijn nog maar pas beginnen met LCHF, maar merken al duidelijk dat onze kleren losser zitten en mijn vrouw en ik zijn ieder ook al 3 kg afgevallen. We begonnen met eerst de boeken over LCHF te lezen en vooral het boek “Forskningsfusket” geschreven door docent Ralf Sundberg is echt het lezen waard.
    Veel succes met je blog!

  5. irenegeerts permalink
    02/06/2014 3:52 pm

    Eindelijk een Nederlandse site die LCHF aanhangt. Wat is het ontzettend moeilijk hier in Nederland om je manier van eten te verdedigen zeg. Ik ben boos op het Voedingscentrum. Ik eet al 4 jaar zo (vrij strikt) en voel me energiek en sta nooit meer met trillende handen van de honger een boterham te smeren (die eet ik natuurlijk ook niet meer), geen “noodrepen” meer in mijn tas, heerlijk. Geen sjagrijnigheid meer voor het eten, nauwelijks eczeem meer, eindeloos joggen en fietsen (die man met de hamer kom je toch niet tegen als je op vetverbranding leeft), geen droge huid meer, goed slapen ’s nachts. Kortom: mij hebben ze overtuigd. Ik snap werkelijk niet dat er nog zo veel artsen zijn die beweren dat je koolhydraten nodig hebt.

    • 02/06/2014 4:04 pm

      Wat leuk dat je dit schrijft! Ik ben al een hele poos niet aktief meer hier (eet nog wel LCHF) omdat ik zo weinig reakties kreeg. Koolhydraten van brood en zetmeel heb je inderdaad niet nodig, maar van groente zijn ze prima vind ik. Met mate dan hoor 🙂
      4 jaar is langer dan ik! hulde!

  6. Branka permalink
    30/08/2014 5:14 pm

    Hoi, ik eet ook lchf en ik wil nooit meer anders! Ik vind het zo jammer dat zo weinig mensen het kennen. Ik heb meeste informatie via Kroatische fora en Facebook groepen gevonden. Zou in Nederland ook een forum OR een andere ontmoetingsplek bestaan? Ik heb het nog niet gevonden?! Groet, Branka

    • 30/08/2014 5:37 pm

      Ik heb helaas ook niets gevonden. Heb zelf geen tijd om een forum aan te maken en te beheren (ik heb al een hele poos niets meer gepost hier dus eh tja..) anders had ik dat wel gedaan! grappig dat jij het meeste via Kroatische fora hebt gevonden!

  7. Branka permalink
    30/08/2014 11:02 pm

    Ja inderdaad! In Kroatisch en Servisch is er heel veel over te vinden. Een Kroatisch diëtiste Anita Supe heeft een boek geschreven en daarnaast ook een receptenboek Lchf uiteraard! Zij heeft in Zweden gewoond en gestudeerd en daar “leeft” het echt. Zonde dat we hier niets hebben. In mijn omgeving heeft er nooit iemand van gehoord maar sommige zien wel positieve veranderingen bij mij en proberen ook wel wat aan te passen maar veel info is er gewoon niet! Ik ben trouwens helemaal van mijn PDS klachten af, afgevallen en stralend en energiek van geworden! Echt ontzettend blij met lchf!

Geef een reactie

