Skip to content

De “eetlijst”

17/06/2011

Allereerst, bij deze kost mag je alles eten, alleen niet altijd. En je maakt ZELF de beslissing op welk niveau je wilt liggen en wat je doel is. Als je niet genoeg afvalt naar je zin zul je, net als bij andere dieeten, uit moeten vinden wat ervoor zorgt dat je gewichtsafname stagneerd. Aan de andere kant, gewichtsafname hoeft niet het doel op zich te zijn. Veel mensen eten LCHF omdat ze zich dan gewoon ook fijner voelen. Velen zijn een aantal kwalen kwijt, zoals opgezwolle magen, IBS, eczeem, rustiger met ADHD, fybromyalgie is rustiger, artose ook enzovoorts. Hier zijn geen echte bewijzen voor en het kan heel goed placebo effect zijn, maar als het werkt dan werkt het. Wel is het zo goed als bewezen dat mensen met (beginnende) diabetes 2 steeds minder insuline nodig hebben, of er helemaal mee kunnen stoppen.  Het dr Frank dieet lijkt er erg op, en ook het Atkins dieet is oorspronkelijk bedoeld voor diabetespatienten.

Om af te vallen wordt aangeraden op ongeveer 10 tot 20 gram kh per dag te gaan zitten. Je lichaam komt dan in een toestand die ketos wordt genoemd, niet te verwarren met ketosacidos. Dat laatste is gevaarlijk maar gewone ketos is wat bij iedereen die minder koolhydraten gaat eten gebeurt. Dit kan wat bijwerkingen geven zoals een rare adem, aceton adem. En metalige smaak in je mond. En wat hoofdpijn en lamlendigheid in de eerste week. Maar, dit gaat vrij snel over gelukkig. Het is gewoon een teken dat je lichaam overgaat naar een andere brandstof.  Van kh naar vet.

kip gevuld met boursin

Goed, je begint met het eten van dingen die geen kh bevatten maar wel vet, en daarna voeg je wat dingen toe die wel kh bevatten maar daarvan moet je de koolhydraten tellen.  Of je voegt ze niet toe. Je lichaam maakt uit vet de kh aan die het nodig heeft, het is niet zo dat je lichaam kh toegediend MOET krijgen. Dit wordt wel vaak gezegd maar blijkt niet waar te zijn. Er zijn een aantal mensen die al jaren zonder kh leven en die zijn enorm gezond.

  • Eet vooral: Vlees, vis, eieren, bovengrondse groeten en natuurlijk vet. (boter, olijfolie)
  • Ontwijk het liefst: suiker en zetmeelrijk voedsel (brood, pasta, rijst, aardappelen)
eet totdat je je voldaan voelt, en als je honger hebt. Je hoeft dus geen calorieen te rekenen of je eten te wegen. Vergeet echter zoveel mogelijk bewerkt voedsel en lightprodukten. Eet zo “natuurlijk” mogelijk.
Om het wat duidelijker te krijgen, dit kun je goed eten:
  • Vlees: maakt niet uit wat voor soort. Rund, varken, vilt, kip, lam etc. Het vetrandje is gezond, ook het velletje van de kip. Kies, als je dat kan voor bio vlees en vlees van dieren die buiten gegraasd hebben.
  • Vis en schelp en schaaldieren: Alle soorten. Vette vissen, zalm, haring, makreel etc zijn extra “goed”. Maar, niet gepaneerde vis!
  • Eieren: Op alle mogelijke manieren, gekookt, gebakken, omelet, etc.
  • Natuurlijk vet en vette sausen: Gebruik bij voorkeur boter en room als je kookt, dan wordt het lekkerder en je voelt je sneller voldaan. Bearnaisesaus, hollandaisesaus, mayonaise (maar let op het kh gehalte, die verschilt erg per merk!). Kokosvet, olijfolie en raapzaadolie zijn ook goede vetten.
  • Bovengrondsegroenten: Alle soorten kool, bloemkool, broccoli, spruitjes. Asperges, courgette, aubergine, olijven, spinazie, champignons, komkommer, ui, paprika, tomaat, etc.
  • Zuivel: kies altijd de vetse soort. Echte boter, slagroom, creme fraiche. Volvette kazen. Vette griekse of turkse yoghurt. Voorzichtig zijn met gewone melk, die bevatten erg veel melksuikers. En uiteraard geen gezoete melk of yoghurtdranken maar ook niet de lightsoorten.
  • Noten: Zo af en toe een beetje als snacks is lekker.
  • Bessen enzo: aardbeien, frambozen, bosbessen etc, zo af en toe een beetje. Lekker met ongezoete slagroom.
kaasfondue
Een goede beginregel is dat je in de winkel kijkt naar de inhoud en je houdt bij voedsel dat minder dan 5 gram kh per 100 gram bevat.
Wat je het beste niet of maar heel zelden kan eten:
  • Suiker: zo ongeveer het ergste… frisdrank, snoep, sapjes, sportdrankjes, chocola, koekjes, taartjes, ijs, ontbijtgranen, etc etc. Probeer ook zoetstoffen te vermijden want die houden je zoetbehoefte in stand waardoor je sneller weer gaat snaaien.
  • Zetmeel: Brood, pasta, rijst, aardappelen, patat, chips, pap, muslie etc etc.  “volkorenprodukten” zijn alleen iets minder slecht.
  • Margarine: Industriële boterimitatie met onnatuurlijk hoog omega6 gehalte. Heeft geen gezondheidsvoordelen en smaakt niet echt lekker. Het is zo chemisch behandeld dat het eigenlijk niet meer geschikt is voor menselijke consumptie.
  • Bier: vloeibaar brood. Helaas vol met moutsuiker.
  • Fruit: zit erg veel suiker in, vruchtensuikers zijn ook suikers. Zo af en toe als natuurlijk snoep kan het wel.
Bij feestelijke gelegenheden:
  • Alcohol: droge witte en rode wijnen, whiskey, congnac, wodka en alle andere dranken zonder toegevoegde suiker. Wel opletten, bacardi razz bijv bevat ergggg veel suiker!
  • Chocola: boven de 70% cacaogehalte. En maar een klein stukje
Drinken:
  • Water
  • Koffie en thee: uiteraard zonder suiker. Is lekker met wat room (slagroom) erin.  Let wel op met thee met smaakjes, de zoete soorten kunnen suiker bevatten.
Deze lijst is overgenomen van http://www.dietdoctor.com/lchf
Zo, dit moet wel een idee geven om mee te beginnen. Volgende keer ga ik er weer wat verder op in!
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: