Skip to content

LCHF brood

21/06/2011

Gisteren werd er op mijn site gezocht op LCHF en brood. Leuk! Ik ga dan ook snel een recept voor een LCHF broodje publiceren.

Een ding moet je wel in gedachten houden: brood zoals wij het kennen is het NIET. Het is euh.. anders! Ik heb nog wel meer recepten, en ook andere recepten kan ik aankomen dus als jullie wat speciaals willen, vraag het, dan zoek ik het op en vertaal ik!

Ik mis brood trouwens meestal niet. Soms kan het zo lekker ruiken, een afbakbroodje uit de oven. Maar in feite hoef ik dat niet eens meer te eten, ik geniet van de geur en dat is genoeg. Soms mis ik wel wat knapperigs om op te knabbelen, als het dan echt te erg wordt kun je een wasa original crisp met VEEL boter en beleg nemen. Is maar een paar kh. Wel meetellen in je dagrantsoen van kh!

Maar goed,

Oopsies, soort zachte “broodjes”

3 eieren
100 gr roomkaas, Philadelphia achtig maar goedkope merken werken net zo goed,
evt een halve eetl. fiber husk.* maar is niet nodig, t wordt er wel iets steviger van
theelepel bakpoeder maar is ook niet echt nodig
snufje zout.

 

scheid de eieren en klop de eiwitten hard met het snufje zout. Ze moeten in de bak blijven als je die ondersteboven houdt.

Meng de eidooiers met de roomkaas tot een gladde massa en doe dan evt de fiber husk en bakpoeder erbij. Doe je er fiber husk bij moet het nu even 10 min blijven staan.

Dan spatel je voorzichtig de eidooiers erdoor

maak 6 tot 8 bergjes van dit beslag en bak het ca 25 minuten in de oven op 150 gr C

ze zakken wat in na het eruithalen, dit is normaal. Prima vervanging voor het broodje bij de hamburger!

Ze zijn ook goed in te vriezen en dan snel te ontdooien in de broodrooster. Zelf niet geprobeerd maar hoor ik veel over.

Je kan er ook wat geraspte kaas door doen voor wat vullender en steviger “brood”

Wat ik ook gelezen heb is dat je ze smaakjes kunt geven en nog een poos laten “drogen” in de oven dan worden ze als koekjes. Maar wel ongezoet…

lchf brood

*Fiber Husk is gemalen psylliumzaad, ook wel vlozaad genoemd. dat wordt een beetje geleiachtig en kan goed gebruikt worden met bakken van “nepbrood”. Ik heb het kunnen krijben bij de natuurvoedingswinkel in Almere, op de markerkant.

3 reacties leave one →
  1. Carolien permalink
    16/02/2014 9:41 am

    Deze ga ik echt proberen! Zie nog meer van die heerlijke recepten staan op je blog en de foto’s zeggen genoegπŸ˜ŠπŸ˜†. Bedankt voor de leuke recepten en ga er zeker een paar van proberen.

    Groeten Carolien

    • 16/02/2014 10:14 am

      Graag gedaan, misschien dat ik weer eens wat dingen moet gaan plaatsen πŸ™‚

      • Carolien permalink
        19/02/2014 4:55 pm

        O leuk!!! Hou me aanbevolen πŸ˜†πŸ˜‰

Geef een reactie

