Skip to content

boodschappenlijst en kastinhoud

23/06/2011

Als je nu goed wilt beginnen met LCHF komen hieronder wat tips. Zoals eerder gezegd, het is helemaal aan jezelf op welk niveau je gaat zitten.

Het is slim om je keukenkastjes door te lopen en dingen die je niet meer gaat gebruiken weg te doen. Oftewel je geeft ze weg, oftewel je gooit ze weg. Ik kan nooit goed weggooien maar soms doe ik het toch, en in dit geval heb ik het eea weggegooid.

Heb je nog gezinsleden die niet LCHF eten is het natuurlijk verstandig om nog wat dingen te laten staan. Zo heb ik absoluut nog rijst en pasta in huis voor als zoon komt, of jongste dochter het erg graag wil. Of ander bezoek. LCHF is MIJN keus, niet die van anderen.

Wegdoen natuurlijk suiker en suikerhoudende producten. Meel, brood, koekjes, crackers etc ook. Je kan ze eventueel in een aparte kast zetten voor de anderen. Kant en klare sauspakjes en dat soort dingen zitten vaak vol met kh en andere toevoegingen, kun je beter ook wegdoen. Cup-a-soup en dat soort dingen ook. Er zit ook vaak natriumglutamaat, ve tsin in en hoewel ik er niet een 100% tegenstander van ben zorgt het er wel voor dat je sneller weer trek krijgt en gaat snaaien…. dus ik probeer het te ontwijken.

Chips, margarine, frisdrank en sapjes, pasta, rijst, aardappelen, alles met “light”, kant en klaar maaltijden en helaas ook ijs kun je beter wegdoen of ervoor zorgen dat het wat apart ligt.

Dan boodschappen doen. In het begin vond ik het zoooo raar om zoveel “ongezonde” dingen in mijn mandje te doen maar het went. Omdat ik nu weet dat ze niet ongezond zijn.

  • boter. ECHTE boter dus. Geen margarine!
  • Slagroom, zo vet mogelijk. Ik heb 40% slagroom nog niet kunnen vinden in nederland. en helaas hebben ze allemaal stabiliseringsmiddel karoteen. Heb nog niet zonder kunnen vinden. Hou me aanbevolen voor tips als iemand weet waar gewone ouderwetse slagroom ZONDER middelen erin te krijgen is.
  • Creme fraiche 34%.
  • Eieren
  • Ontbijtspek en ander broodbeleg, maar let hier op het kh gehalte. Worst bevat vaak veel suiker en bloem! Smeerworst/leverworst ook…
  • Vlees. “Schoon” vlees dus niet gepaneerd. Bij gemarineerd even oppassen zit vaak suiker in. Kijk naar de inhoudsopgave.
  • Vis. Vette vissoorten zijn perfekt, zalm, makreel, haringkje. Maar ook witvis is prima, moet je wel wat meer vet erbij doen.
  • Kaas. Volvette kazen!. En franse kaasjes zijn vaak ook prima. (en kaasfondue werkt ook goed weet ik uit eigen ervaring. MJAM)
  • Turkse of Griekse Yoghurt 10%
  • Kool. witte kool, rode kool, bloemkool, broccoli, spruitjes etc.
  • andere bovengrondse groenten
  • Avocado
  • Olijven
  • Olijfolie
  • Noten. Maar niet voor vaak, voor soms.
volgende blogpost worden wat recepten!
No comments yet

Geef een reactie

