Skip to content

recept gehaktrol

26/07/2011

Op een heel fijn forum kwam dit gerecht langs en het leek me zo leuk om het te proberen. Dat recept ging echter op de BBQ, met zo´n deksel erop en duurde wel een uur. Ik dacht slim te zijn en hem op het rooster in de oven te doen maar het bleek dat het in een ovenschaal of broodvorm moest omdat het erg droog wordt als al het vet eruit druipt. Dat heb ik gemerkt ja…

 

Je begint met het vlechten van een matje van ontbijtspek

De lange repen zijn er twee, die liggen een beetje over elkaar heen.

Dit is dan het resultaat:

Dan maak je gehakt aan maar let op. GEEN of heel weinig zout, het spek is al erg zout. Een ei kan je erdoor doen, maar geen beschuit of zo. Of tja, je kan dat wel doen maar het levert koolhydraten op. Peper en evt nog andere kruiden. Het gehakt smeer je uit over je spekmatje.

Nu ben ik een foto vergeten te maken van de volgende stap. Ik legde twee strepen op het gehakt, een met plakjes knoflook en een met lange repen feta. De volgende keer wil ik proberen met gehakte olijven en mozarella. Of iets anders wat je maar kan bedenken. gewone kaas wellicht?

Dan voorzichtig oprollen vanaf  de lange kant, en dan NIET op een rooster leggen zoals de volgende foto toont. maar in een ovenschaal, en bij voorkeur eentje waarin de rol goed past, beetje als een brooddeeg in een broodvorm.. Dit doe je in de oven op 180 graden, en als je een oven of vleesthermometer hebt kan je die goed gebruiken. Dan moet het ca 75 graden worden als hij klaar is. Anders is het tja, een uur denk ik wel in de oven. bij mij zag het er zo uit:

Dit was dus erg droog geworden. Als hij echter in een vorm zit laat je hem, als dat kan eerst afkoelen in de vorm zodat het vet aan de binnenkant blijft en het niet droog wordt. Daarna kan je hem nog even bruin maken onder de grill.

 

No comments yet

Geef een reactie

