Skip to content

LCHF ijs – recept

21/08/2011

Zo, dan nu het recept van LCHF ijs.

Aardbeien ijs om mee te beginnen! Ik heb begin van de zomer een ijsmachine gekocht maar nog nooit gebruikt.  Ik durfde om de een of andere reden niet echt 🙂

Oke, recept gezocht en ik wilde iets met lekkere verse aardbeien. Recept gevonden, en iets aangepast aangezien ik stevia als zoetstof gebruik. Zonder zoetstof lijkt het me een stuk minder lekker namlijk.

300 gr aardbeien of andere bessen/fruit
3 dl slagroom
3 st eieren
eventueel zoetstof
1/2 theelepel vanillepoeder.

dit is dus geen vanilleSUIKER maar poeder, bruin poeder dat je oa kan kopen in een natuurvoedingswinkel. Ik kocht het eens bij gooody fooods in hilversum.

Klop de eieren met het vanillepoeder en eventuele zoetstof luchtig. Ik had een half theelepeltje stevia maar dat werd veel te zoet! oef!

Daarna doe je de slagroom er ongeklopt bij en de aardbeien, oftewel geprakt oftewel licht gekneusd, wat jij lekkerder vindt.

Dit zijn de ingredienten.

Daarna doe je het in de ijsmachine en laat die 15 tot 20 minuten draaien, maar dat bleek te weinig te zijn voor “mijn” ijs. maar ja, ik moet het nog leren 🙂 We hebben er wat van gegeten en toen de rest in een bakje in de vriezer gedaan.

Vandaag uit de vriezer gehaald en van gegeten! Best lekker al was hij te zoet zoals ik al zei.

 

Beetje hard zo uit de vriezer maar 20 sec in de magnetron hielp wel wat.

Met wat geraspte chocola erop, die je net zo goed weg kan laten, veel voegt het niet toe!

De volgende keer chocola of citroen. Iets zuurders zou lekker zijn Citroenijs is toch al mijn lievelingsijs dus als ik dat wat na kan maken. Mjam. Alleen ben ik bang dat de slagroom gaat schiften van de citroensap. Nou ja, oefening baart kunst en over een jaar of 5 verkoop ik mijn superdeluxe  LCHF ijs  of zo 🙂

 

Laat me weten of jullie ook wat geprobeerd hebben en wat je ervan vond!


 

2 reacties leave one →
  1. Sari permalink
    23/08/2011 1:10 am

    Ziet er lekker uit! Maar het hoeft toch niet persee met room? Gewoon sorbet ijs lijkt me veel lekkerder!

    • 23/08/2011 7:02 am

      ja moet wel met room. Of ander vet. Sorbetijs kan alleen bestaan omdat het MINSTENS 12% suiker nodig heeft. anders bevriest het tot een ijsblokje…. Denk daaraan de volgende keer dat je een ijsje eet. OF vet, OF suiker 🙂

Geef een reactie

