Skip to content

Koolhydraten berekenen

13/09/2011

Met toestemming van Tommy Runesson, overgenomen van zijn site  Tommytappar.

Dat het bij LCHF gaat om het kh gehalte laag te houden is duidelijk. Maar hoe laag je gaat zitten en hoe je dat het beste berekent kan wel lastig zijn. Zelf zit ik denk ik per dag tussen de 10 en 15, vast een dag hoger en een dag lager. Zelf reken ik het niet, ik schat het in. Ben niet zo van het bijhouden van cijfertjes, en wat voor mij LCHF zo prettig maakt is dat ik niet hoef te rekenen, wegen, tellen maar dat het goed gaat zoals ik het doe.  Voor de cijferfanaten, maar ook om het principe te begrijpen schrijf  ik dit toch op!.

Manier 1 is gewoon berekenen hoeveel kh iets heeft, ongeacht de rest van de voedingswaarde. Hierbij is het gewicht van de kh de factor, en niet de verdeling ervan.

Voorbeeld: 1 dl slagroom (ca 100 gram, 1 dl=100 gram is een makkelijke schatting) bevat:

40 gram vet
2 gr eiwitten
3 gr koolhydraten
54.4 gr water
0,6 gr andere dingen.

(met kanttekening, dit is  zweedse slagroom die wat vetter is, hier is het meestal 35 of 38 gram vet)

Als je dan kijkt naar hoeveel kh je binnenkrijgt bij het eten of drinken van 1 dl slagroom, krijg je dus 3 gr kh binnen. Zou je 10 dl eten of drinken krijg je dus 10*3 gr=30 gr kh binnen. De hoeveelheid kh die je binnenkrijgt staat dus in directe relatie tot de hoeveelheid van het product dat je nuttigt.  Best wel logisch.

 

Voorbeeld 2: Energieprocent. (E%)

Kijk je naar het begrip energieprocent (E%) dan kijk je naar hoe de verdeling van de energieinname uitziet. Met andere woorden, hoeveel van de energieinname komt van vet, eiwitten of koolhydraten.

voorbeeld:

1 dl (100gr) slagroom bevat:

40 gr vet
2 gr eiwitten
3 gr koolhydraten
54,4 gr water
0,6 g andere dingen.

Eerst moet je dingen wegrekenen die geen energie geven. Water bijv. De berekening daarna is gemaakt door een programmatje, en die berekent het adhv dat vet zoveel kcal per g heeft en eiwit en kh andere.

Dan krijg je dit procentenlijstje:

40 gr vet = 94,6%
2 gr eiwitten = 2,2%
3 gr koolhydraten= 3,3%

Dus van 1 dl slagroom komt dus 94,6% van de energie van vet, 2.2% van eiwitten en 3.3% van koolhydraten. Dat geldt ook voor 2 dl. Of 10 dl….

Als je de beide manieren bekijkt zijn het twee verschillende manieren van rekenen. Bij de E% manier blijft de hoeveelheid hetzelfde, ongeacht de hoeveelheid van het product je nuttigt.  (hm ik kom niet goed uit deze zin. hoop dat het toch duidelijk is.)

Manier van rekenen nummer 3, maar persoonlijk vind ik die nogal onzin…

Er wordt gezegd dat je alles kan eten met een kh gehalte onder de 5 gr per 100 gr. Echter, als je dan bij het slagroomvoorbeeld blijft, kan je dus slagroom gebruiken zoveel je wilt. Wat volgens mij niet echt slim is. Welliswaar bevat slagroom vrij veel vet, en dat houdt je voldaan dus je kan best slagroom gebruiken natuurlijk. Maar als je bijv. kijkt naar melk, die heeft ook 3 of 4 gram kh per dl, dan gaat dat heen snel. Je drinkt namelijk zelden maar 1 dl melk. en zo lang ben je er niet voldaan op. En bij een glas, 2 dl, heb je dus al 6 of 8 gram kh binnen gekregen, nog zonder dat je geteten hebt…

Nou heb je ook goed verborgen koolhydraten. Neem nou de tomaat. Lijkt niet zo erg maar..

laten we uitgaan van dat een tomaat ca 100 gram weegt. die bevat dan 3.7 gr kh. Een tomaat lijkt niet zoveel, je eet er toch wel snel twee. Zie voorbeeld van glas melk hierboven. Vanuit het oogpunt van “onder de 5 gr kh per 100 gr” is het eten van tomaat prima. Maar als je daarna naar de E% gaat kijken:

Vet 14 E%
Eiwitten 12 E%
Koolhydraten 74 E%

Uit de tomaat komt dus 74 E% van de koolhydraten!

Dan komt je E% verdeling snel in de knoei.. want de “ideale” verdeling bij LCHF is 75 E%vet, 20 E% eiwitten en 5 E% koohydraten. Het staat je vrij om andere verdelingen te maken maar de koolhydraten moet wel laag liggen uiteraard.

Het kan natuurlijk zijn dat je het lastig vindt, al dat gereken en gedoe. Dat hoef je niet te doen, maar het schept wel een inzicht in hoe de verdeling zit. Ik weet het zelf niet precies want het “interesseert” me niet zo hoe precies ik met alles lig. Globaal weten hoe het zit en vandaaruit verder is voor mij uitstekend.

Als iets niet duidelijk is, laat het even weten!

 

No comments yet

Geef een reactie

