Skip to content

Pannekoekjes!

27/09/2012

Daar komt dan eindelijk weer een recept!.

Het is niet zo dat ik pannekoeken of zo miste, maar ik probeer soms recepten uit. En dan kan iets meevallen of tegenvallen. Dit recept viel eerst een beetje vreemd, maar het blijkt dat een van de grondstoffen een beetje anders is in zweden dan hier dus heb ik afgelopen weken geexperimenteerd tot ik het recept zo verfijnd had voor de nederlandse versie.

Pannekoekjes heb ik al vaker geprobeerd, met kokosmeel, en hoewel ook wel redelijk, vond ik het toch niet de echte wow factor hebben.

Dit is een recept met Cottage Cheese, ook wel Huttenkäse genaamd. Bij de Lidl in bakjes van 200 gram te krijgen, en bij AH en zo weet ik niet precies welke hoeveelheden.

http://www.kostradgivarna.se/2012/09/lchf-toast/ hier staat het recept met de foto die mij deed watertanden en het proberen.

Als ik dit recept volg wordt het beslag zo dik dat ik het bij wijze van spreken beter kon snijden. Maar de smaak was HEMELS! Het blijkt dat de Cottage Cheese (CC) daar veel vochtiger is. Maar ook vetter!.

 

Voor 2 a 3 personen:
3 eieren
200 gram Cottage Cheese (een bakje van de Lidl)
1 dl slagroom
2 theelepeltjes Fiber Husk
snufje zout
cocosolie met of zonder smaak.
Fiber Husk is te krijgen in (sommige) natuurvoedingswinkels, reformwinkels, en ik heb het nu bij de Jumbo in Hilversum gekocht. het is  gemalen psylliumzaadschil en zorgt voor de bindkracht. Het lijkt duur voor weinig maar je hebt telkens maar heel weinig nodig. Zonder  dit lukken ze niet!

Doe alles behalve de cocosolie in een kom en zet de staafmixer erop. Mix tot een gladde massa. Laat het dan een minuut of wat staan en je zult zien dat het snel dikker wordt. 

Verhit wat cocosolie in een pan en een lepel beslag is ongeveer een pannekoekje. Ik heb een prachtige gietijzeren pan speciaal voor kleine pannekoekjes (plättar in het zweeds) die hiervoor ideaal is maar in het begin ging het gewoon in de gewone koekenpan hoor.

Paar minuten laten bakken tot de onderkant bruin is, dan omkeren en  die kant ook bruin laten worden. Wil je er een “tosti” van maken: doe tussen twee van die pannekoekjes plakje kaas met mosterd, plakje ham, plakje tomaat, plakje kaas met mosterd (of wat je zelf lekker vindt) en bak die nog wat aan beide kanten op matige warmte tot de kaas wat gesmolten is.

Ik vind ze eigenlijk het allerlekkerste met gewoon boter en een klein (KLEIN) beetje honing. Heb gemerkt dat die honing mijn snoepzucht niet triggert, en zo zijn het net poffertjes. Beetje grote poffers en niet zo bol, maar mmmmm!

 

tot slot nog een foto van Fiber Husk. Zodat jullie weten waar je naar moet zoeken! Staat een plaatje van brood op, maar dat komt omdat het vaak gebruikt wordt om glutenvrij brood mee te maken.

 

Eet smakelijk en ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden!.

3 reacties leave one →
  1. Nicole permalink
    27/09/2012 10:59 pm

    Ooooohh die ga ik maken. Morgen eens bij de Jumbo kijken of ik die Fiber Husk kan vinden… Zijn ze trouwens goed te bewaren? Want dit zie ik me ’s morgens nog niet maken…

    • 28/09/2012 6:01 am

      Woehahaha, je denkt toch ook niet dat ik smorgens om 6 uur sta te bakken? Ze bewaren perfect, ik leg er dan 6 op een bordje, 30 sec in de magnetron en ik heb mijn ontbijtje. Ben geen ontbijtmens maar deze zijn prima!
      Als je Fiber Husk ergens vindt, laat het weten. Denk dat ik een verkooppuntenlijst moet maken…

      • Nicole permalink
        28/09/2012 11:29 pm

        Nou bij de Jumbo in Weert stond het idd ook gewoon in het rek. Heb wel ff moeten zoeken, maar bij het diabetes/glutenvrije spul zag ik het ineens staan. Morgen ga ik bakken!

Geef een reactie

