Skip to content

Hartige taarten – de basis

30/09/2012

Gisteren kwamen mijn vader en stiefmoeder eten. Stiefmoe eet geen vlees dus het was even nadenken wat ik het beste kon maken. Er zijn genoeg dingen maar iets wat we allemaal lekker vinden en wat niet uuuuren in de keuken nodig heeft vind ik wel zo handig.

T werd een hartige taart! En die is natuurlijk prima te varieren dus ik geef geen vast recept van de inhoud. Ik maakte ook een klein ham kaas taartje voor dochter die vooral geen groentenergensdoorheen wil.

Basis is “deeg” :

3 dl gemalen amandelen, ook wel amandelmeel genoemd
0,5 dl sesamzaad
1 eetlepel Fiber Husk
1 theelepel zout
40 gram boter
1 ei

doe de amandelmeel en sesamzaad in een mixer en mix het even goed door. Ik deed het met de staafmixer, ging ook wel.Zout en Fiber Husk erbij en dan boter en het ei en mix het tot een geheel.

Druk dit uit in de bakvorm, gaat makkelijkste met wat vochtige vingers. Is even een werkje om het goed glad te krijgen en de randen omhoog te drukken zeg maar. Laat het 30 minuten in de koelkast rusten, daarna 8 minuten voorbakken op 175 graden.

De vulling bestaat uit wat je lekker vindt. Dat bak je even, andere dingen kan je er rauw in doen, is maar net wat je lekker vindt.

Gisteren bakte ik ui, kastanjechampignons en courgette, dat deed ik onderin. Ik had eerst een stuk blauwschimmelkaas in wat slagroom gesmolten en dat laten afkoelen. Achteraf zonde want ik proefde de blauwschimmel niet zo.

Bovenop de groenten nog wat geraspte extra belegen kaas, en rode uienringen.

3 eieren geklopt met de slagroom (1,5 dl schat ik) en omdat de groenten gekruid waren geen meer zout en peper erin en dit erover gegoten. In de oven op 175 a 200 graden tot het gestold is, 30 a 50  minuten 🙂

Het hamkaastaartje was laagje geraspte kaas, plak ham, geraspte kaas en weer plak ham en weer kaas. maar achteraf was het handiger geweest om de ham in stukjes of blokjes te snijden. Hier overheen ook een ei room mengsel. Met peper, geen zout.

Wat voor groenten je er verder doorheen kan doen… Alles wat je lekker vindt. Als je het bakt kan je het vocht laten verdampen, daar moet je met rauw in de taart doen wel rekening mee houden. Volgende wordt denk ik met paprika, ui, tomaat , spekjes (niet vega :)) prei, etc. Vaak handig om restjes op te maken. Broccoli kaas zal ook erg lekker zijn. Vooral met een gebakken uitje erover. Broccoli wel even een beetje voorkoken.

Helaas geen fotos…

Eet smakelijk!

 

2 reacties leave one →
  1. 30/09/2012 7:06 pm

    hartige taarten zijn hier ook favoriet. kun je ook koud eten. kids zijn dol op de spinazie versie (wel vocht laten verdampen/afgieten, anders heb je soep).

    die bodem van jou is een idee. ga eens kijken hoe dat gaat. maak nu gewoon brooddeeg met een scheut olijfolie er door.

    maar wat is Fiber Husk

    • 30/09/2012 7:27 pm

      Inderdaad, koud zijn ze ook heerlijk! IK vind ze zalig maar jongste dochter is echt een kniesoor, dus dat is wel eens lastig met koken.

      Fiber Husk, zie mijn vorige post over pannekoekjes. Het is een gek spulletje, het is gemalen schil van vlozaad, psyllium. Het heeft net als lijnzaad “vocht bindende” eigenschappen. Door een beetje Fiber Husk door je deeg te doen kan het oa meer vocht bevatten. Die eigenschap gebruiken lowcarbers om dingen zonder meel en gluten ook een beetje te kunnen binden. Het lijkt duur, 6.50 voor een klein pakje maar ik doe er heel lang over, steeds maar een theelepel of eetlepel ergens doorheen. Gewoon brooddeeg met olijfolie (ha, pizzadeeg volgens mij :)) is ook lekker natuurlijk!.

Geef een reactie

