Skip to content

Blauwschimmelzalm

27/10/2012

Een erg lekker recept dat ik nu een paar keer heb gemaakt komt van

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/05/20/adelostfylld-lax-med-avocadosallad/

Welliswaar  zonder de avocadosalade, maar ik zal die ook vertalen want de enige keer dat ik die maakte was het ook erg lekker.

Men neme per persoon een stuk zalm. Ik koop tegenwoordig de zalm met huid bij de Lidl, in een pak van 4 stuks. die zijn ook mooi “rechthoekig” perfect voor dit gerecht. Laat de zalm ontdooien. Dit is van belang vanwege twee dingen, ten eerste moet je er een snede in kunnen maken om de kaas erin te doen en ten tweede voor de bereidingstijd.

Snij de zalm wat in, niet helemaal door, zodat er een soort “zakje” ontstaat. zie foto op de blog van Birgitta.

Leg de zalm in een beboterde ovenschaal (of olie, of niks de huid is ook vettig) en strooi er wat zout en peper op. Volgens recept citroenpeper maar dat heb ik niet en gewone versgemalen peper is ook lekker. Verkruimel hierin wat blauwschimmelkaas. Ik heb blue castello geprobeerd maar vond die niet zo denderend. Iets droger, Danablue ging beter. Laatste keer met de blauwschimmelkaas van de Lidl, wat ook wel oke.

op 175 graden in de oven, ca 15 minuten. Opletten dat ie er niet te lang in staat dan wordt de vis erg droog. Tip is om hem er op tijd uit te halen en met aluminiumfolie afdekken en dan nog een poosje te laten staan.

Avocadosalade:

per persoon:

½ rijpe avocado
1/4 appel
schil en sap van een halve citroen
2 eetlepels pompoenpitten
goede olijfolie
rosepeper (zag ik laatst bij de turkse winkel)
verse peterselie

appel en avocado in even grote blokjes snijden, citroenschil met zo´n schillentrekker in wat sliertjes trekken of heel dunne reepjes snijden van alleen het gele van de schil. Strooi de pompoenpitten eroverheen en pers de citroen erover uit. Doe er flink wat olijfolie overheen en garneer met de rose peper en de peterselie.

Wat ik zelf meestal bij deze zalm serveer is een ovenschotel, een beetje als de hartige taart maar dan zonder bodem. Courgette, ui, aubergine evt paprika even opbakken, in overschotel, met geraspte kaas, overgieten met mengsel van ei en slagroom, in de oven tot het gestold en bruinig aan de bovenkant is. Aangezien dat gelijk met de zalm gaat is de temperatuur ook 175 graden..

Smaklig spis!

 

 

 

2 reacties leave one →
  1. Nicole permalink
    28/10/2012 2:37 pm

    Jeetje Ewa, keep ‘m coming! Dit is ook alweer zo’n lekker recept. Dat ga ik ook zéker een keer maken. Moet die zalmfilet met huid zijn? Volgens mij heb ik nu alleen maar zonder…

    • 28/10/2012 5:15 pm

      nee hoor gaat ook zonder, ik vind die met alleen lekkerder, maar gewone zal ook prima werken!

Geef een reactie

